Update 6: Vlag verwisseld, Porto en vervelende havenmeesters

1 augustus 2003
Huidige locatie: Porto de Leixoes, 41-11’N 8-42’W

Ja, jullie begrijpen het goed, de Spaanse gastenvlag heeft plaats moeten maken voor de Portugese vlag want inmiddels zijn we in een industrieplaats boven Porto in Portugal.

27 juli 2003 De afgelopen week hebben we ons weer prima vermaakt, het was erg mooi weer. Vanaf Bueu zijn we naar de Islas Cies gevaren, een tocht je van slechts 7 mijl, maar wel op kruiskoers. Toch was het een erg mooie tocht en we lieten na die paar uurtjes zeilen het anker vallen voor een wit strand, Veel Spanjaarden wisten dit mooie plekje ook te vinden want het was erg druk. Omdat wij meestal wat later in de middag aankomen, vertrekken er dan ook wel weer boten, en hebben we later een betere ankerplek gekozen. Die avond (zondagavond) hebben we met het bijbootje nog een toertje gemaakt langs het eiland. Het is een erg mooi eiland, met wit zand waardoor het water echt groen kleurt. We vonden een beschut baaitje en dito strandje en zijn daar de volgende dag voor anker gegaan. Terug op de boot hebben we ons vermaakt met het kijken naar de prachtige zonsondergang en een aantal boten die ankerden, en het is altijd leuk om te zien hoe anderen dat doen. Een Frans schip vertrok ’s avonds zelfs nog, zonder de motor te starten hijsen ze de fok, trekken het anker los en zeilen van het strandje weg. Het schip is erg apart uitgerust met groene zeilen en een vrij alternatieve bemanning, naar ons idee. De volgende dag zijn we in het andere baaitje voor anker gegaan en zijn we naar het strand geweest. Voor ons alledrie de eerste keer op deze reis. Het was erg lekker, maar na een uurtje of drie vonden we het welletjes en gingen we weer terug naar de Bouskoura. Daar hebben we ons eerst alledrie opgefrist en zijn toen richting Bayona gevaren. Arjen vond het erg jammer om van zo’n idillisch plekje te vertrekken.

2 augustus 2003 In Bayona komen we onze vrienden Mark en Lee van de Manitee weer tegen. We hebben daar geankerd, maar horen van hun dat in de nieuwe marina, die overigens nog niet helemaal klaar is, de laatste steiger gebruikt kan worden voor jachten. En..het is gratis. Nou dat laten we ons geen twee keer zeggen en we besluiten aan de de kop van de steiger af te meren. De haven kent verder (nog) geen faciliteiten zoals water en stroom op de steiger en douches etc, Wat voor ons wel lekker is,is dat we snel de kant op kunnen gaan en we halen onze vouwfietsjes ook weer tevoorschijn. Het is dan alweer dinsdag. Wanneer we later die middag in Bayona fietsen ontdekken we dat dit een erg gezellig Spaans stadje is met een mooi kasteel en leuke straatjes,restaurantjes en veel uitgaansgelegenheden.
Mark en Lee bieden aan om ’s avonds op Chris te passen zodat wij eens met z’n tweetjes ’s avonds weg kunnen. Die kans grijpen we aan en we wandelen lekker door het stadje, gaan bij een leuk restaurantje wat tapas en een wijntje nuttigen en nemen op de boulevard nog een ijsje toe. Heerlijk om eens rond te lopen zonder dat we op de klok hoeven te kijken of het niet al tijd is voor eten slapen of drinken. Op donderdag willen we ’s ochtends bijtijds vertrekken, maar het is erg mistig dus gaan we eerst een broodje halen met z’n drietjes. Rond half elf schijnt de zon weer en is het zicht weer goed dus vertrekken we richting Viano de Castello in Portugal. We denken te kunnen zeilen, maar bijna de hele tocht is het motorzeilen. Pas het laatste uur begint het te waaien, dus kunnen we nog weer even zeilen.We willen ankeren, maar vinden geen geschikte ankerplaats. We horen later dat op de ankerplaats die we bedacht hadden, Mark en Lee van de Manitee zijn weggestuurd. Dus gaan we naar de haven (Marina) waar we aanleggen naast een groot Nederlands schip, de Jan van Gent.

De volgende morgen (vrijdag 1 augustus) gaan we het plaatsje in, een leuk historisch plaatsje met veel oude gebouwen, straatjes met klinkertjes, veel kleine winkeltjes in teleommunicatie en kinderkleding.

We bellen nog met Arjen zijn moeder, want die wordt vandaag 70 jaar.
We tanken diesel en water en vertrekken rond het middaguur. Helaas valt de wind weer weg en moeten we op het hele traject toch weer zo;n 3 uur motoren. Onderweg blijkt dat de elektrische rolfok wat kuren vertoond. Hij rolt niet meer goed in en uit. Dit hadden we al eerder gemerkt, maar met even heen en weer rollen ging het altijd wel. Nu dus niet meer. We hhdden ook al gemerkt dat er iets lijkt te slaan en dat daarna het mechanisme vastloopt. Wanneer we het anker hebben laten vallen begint Arjen gelijk met het uitzoeken van het probleem. Natuurlijk denken we aan een los contact, maar na een paar uur blijkt dat niet zo te zijn. Morgen maar verder zoeken. Terug denkend komen we erachter dat sinds de overstagactie op de tocht in Biskaje, waarbij de schoot onder de boot is gekomen, de genua eigenlijk al niet meer zo soepel loopt.
Wordt vervolgd….
3 augustus 2003

Leixoes ligt vlak bij Porto, maar Porto lopen we liever niet aan. Ten eerste moet je daar met eb rekening houden met een tegenstroom van 7 knopen (ongeveer de maximum snelheid op de motor van de Bouskoura) en schijnt de rivier , de Rio Douro erg smerig te zijn. Van horen zeggen blijkt dat lijnen die in de rivier gelegen hebben zelfs ziekte kunnen veroorzaken. Geen aantrekkelijk idee om daar aan te meren. Misschien gaan we vanaf hier nog wel naar Porto, maar deze haven is een industriehaven en als ankerplek niet echt aantrekkelijk wat betreft uitzicht. Maar we liggen hier wel beschut voor de wind en de zee, dus wie weet…

4 augustus 2003 Toch naar Porto.. (3 augustus).
We gaan met de bus en dat is prima te doen. Porto zelf vinden we op deze zondag een vervuilde stad en er zijn maar weinig bezienswaardigheden open. We denken dat het komt door de siesta. We lopen door de stad, doen een indruk op van het oude deel, waar erg veel min of meer vervallen oude huisjes staan en drinken bij de MacDonalds koffie. Maar we kopen ook een heerlijk broodje in een soort lunchroom. We wandelen langs de riberia –de rivier- de Douro. Langs de loop van deze rivier groeien de druiven voor de port.Ook lopen we langs een aantal beroemde kerken en de kathedraal, maar helaas kunnen we er niet naar binnen. Aan het eind van de dag gaan we weer terug en we vinden het een zeer geslaagde dag. Als we terug zijn op de boot, we liggen nog steeds achter ons anker, komt op een gegeven moment een boot langs varen met officieel uitziende mannen. Ze sommeren ons om in de Marina te gaan liggen. We vragen waarom, omdat we dat niet willen. Het antwoord is: because there is space. (omdat er ruimte is.) Arjen vaart ze met het bijbootje achterna maar krijgt niets gedaan. Waarschijnlijk krijgen we deze opdracht omdat in de afgelopen nacht een catamaran op de ankerplaats problemen had en ze nu vinden dat ze daar geen hulp meer aan moeten bieden. Dus gaan we maar naar de marina. We nemen de gelijk maar de kans waar om te gaan douchen. De volgende dag (maandag 4 aug) is het mistig en de wind( erg weinig) komt uit het zuiden dus geen geschikte dag om hier te vertrekken. We besluiten nogmaals naar Porto te gaan. Nu is de stad veel aantrekkelijker, de winkels zijn open, de kerken zijn open ,het afval is opgeruimd en we besluiten, samen met Mark en Lee van de Manitee om naar de wijnhuizen te gaan. We bezoeken als eerste het wijnhuis Calem waar we een rondleiding krijgen en daarna een glaasje witte en rode port kunnen proeven. Erg leuk en leerzaam. Chris steelt de show door rond te kijken en te kraaien van plezier. Daarna lopen we verder en gaan naar het wijnhuis Romariz. Ook daar krijgen we veel informatie, een videofilm, een rondleiding en zelfs drie glaasjes port. We kopen nog een lekkere witte port en begrijpen nu veel meer van de kleuren, de begrippen, zoals LBV (late bottled vintage) en wanneer en hoe snel de wijn gedronken moet worden.
We lopen op deze dag twee keer over de Ponte dom Louiz, een keer bovenlangs en een keer benedenlangs en het is erg mooi om op de rivier de Douro te kijken. In de bus terug gaat het ook weer prima en we zijn rond acht uur (Nederlandse tijd) weer terug en kijken dan terug op een geslaagde dag.