Update 24

Wind


Wind is het meest essentiële wat een zeilboot nodig heeft. Eindelijk begint het te waaien. Het is 27 december. De vader van Marry is jarig en na een telefoontje dat we doen om hem te feliciteren krijgen wij ook een leuk verjaardag cadeautje: wind.

We konden de wind wel uit de lucht kijken. Waarom waait het de dagen niet of nauwelijks en dan plotseling voel je een zuchtje….. Dat zuchtje wordt meer en de boot komt een beetje in gang en plotseling weet je dat je twee knopen loopt…. De schroefas hoor je dan meedraaien en maakt een zoemend geluid.

Waar zorgt de wind voor? 1. 16000 kg aan bootgewicht wordt door het water getrokken ( dat zijn 16 middenklasse auto’s).
2. De wind stuurt de boot door middel van de windvaan. De windvaan is nu op de Bouskoura dubbel inzetbaar. De windvaan kan door de wind gestuurd worden maar ook met een heel klein elektrisch stuurautomaatje. Dit stuurautomaatje gebruiken we als de wind onder de 8 knopen gaat komen en deze blijft de boot op de graad nauwkeurig sturen zelfs als de snelheid nog maar 0,8 knoop is. Voordeel van dit kleine automaatje is dat het bijna geen stroom verbruikt ten opzichte van de zware neco stuurinrichting die wel wat ampere-tjes lust. Boven de 8 knopen windsnelheid stuurt de wind de windvaanstuurinrichting aan. Hoe meer het waait hoe nauwkeuriger er gestuurd wordt. De windvaan stuurt de boot dan ook op de graad nauwkeurig.
3. De wind levert elektriciteit door middel van de schroefas dynamo. De dynamo heeft Arjen vervangen op de Kaap Verden omdat de oude overleden was. (Natuurlijk was het oude model niet meer leverbaar en een ander type inbouwen geeft dan altijd weer hoofdbrekens). Een schroefasdynamo is ideaal op een zeilboot want het houdt de accu’s vol op een boot. Met stroom kan de mechanische ventilatie draaien, de laptop (elektronische kaarten en weerkaarten), de SSB (weerkaarten binnenhalen en zenden), de navigatie verlichting (fijn als ze je s’nachts zien), GPS, dieptemeter,log, windmeter, vriezer (gebruiken we als koelkast) iridium telefoon etc, etc.
4. Op de ankerplek levert de wind de energie voor de “Windbugger” dit is een windmolen die ook weer elektriciteit opwekt. De windmolen heeft twee wieken en ligt onder het zeilen in de voorpunt. Op de ankerplek hijsen we de windmolen op met een touw naar boven in de mast en de onderkant zetten we vast op de kikker van de ankerlier. Wij zijn erg tevreden over dit apparaat. Nadeel is dat je hem iedere keer moet ophangen. Voordeel is dat hij geen herrie maakt zoals alle ander windmolens die meestal op een RvS paal staan. (Dit komt omdat de vibraties opgevangen worden door de hijs en het lijntje aan de onderkant.) Volgens onze opstapper van het vorige traject Hein, is dit er een die ook goed werkt omdat hij veel ampères stroom oplevert. Bij 10 knopen wind levert de windmolen ongeveer 5 ampères.
stuurautomaat


Geen wind?
Verschrikkelijk. (nou ja…)
Je ligt maar te dobberen en te wachten op wind. De boot moet door middel van een electrische automaat worden bestuurd. (Een mens kan ongeveer 10 minuten aandachtig sturen en begint daarna te verzaken en fouten te maken) Als de boot echter stil ligt (of bijna) kun je sturen wat je wilt, je gaat nergens heen en ook niet de goede kant op als je stroming hebt. (Het zelfde als een auto). Je hebt alleen nog maar je zonnepanelen (3 stuks). Deze kunnen echter niet alle gebruikers van stroom voorzien! We voeren dan ook een keihard “stroombeleid”. De laptop gaat dan niet op nauwelijks aan, Iridium telefoon alleen op bepaalde uren etc.

Geen wind betekent niet zeilen. Je kunt dan net zo goed je masten verkopen en er een motorboot van maken……………

Maar gelukkig is er elke dag toch wel een beetje wind geweest en konden we , op enkele uren dobberen per dag, blij zijn met 2 knopen snelheid. Gelukkig is dit later meer geworden zodat we nu morgen ( 4 januari 2004) toch op Barbados aan zullen komen.