Update 60: Australie januari 2006-februari 2006

Locatie: Brisbane
Datum: 06 april 2006

Terug naar Ozzie, na onze tussenperiode in Nederland. En wat ons opvalt als we eraan komen en een nieuwe kampeerplek hebben in het nationale park net ten zuiden van Sydney is de geur: eucalyptus….mm heerlijk. Met het tijsdverschil hebben we niet al te veel moeite, gelukkkig alhoewel we ons niet helemaal topfit voelen. De eerste dagen is het raar weer. Veel regen en bewolking en slechts zo'n 22 graden. Gelukkig is dat van korte duur ….Op de camping komen er, wanneer je maar eet kakatoe's erg dicht bij. Ze kijken bijna het eten van je bord af en met hun krasgeluid maken ze nog een hoop herrie! Het dierenleven is toch wel heel uniek hier in Australie. Zo ontdekken we onze favoriete vogel die tijdens ochtend-en avondschemering het volgende geluid maakt: koo koo kooooo kooko kooo koo . Het geluid lijkt net op dat van apen maar de vogel die dit geluid maakt is een kookaburra. Het wordt onze favoriete vogel, ook omdat we veel lol hebben wanneer we het geluid proberen na te doen.

De eerste dagen terug in Australie doen we het vooral rustig aan, we blijven bewust een paar nachtjes op de camping om uit te rusten van de lange vliegreis en vooral omdat Chris niet helemaal fit is. Na een paar dagen breken we dan natuurlijk toch ons tentje weer op en trekken verder zuidwaarts. Wat we vooral doen is van Nationaal park naar Nationaal park gaan. Reden daarvoor is dat het vaak bijzonder mooie plekjes zijn, dat we er niet zo van houden om midden tussen de caravans te staan en het is vaak een stuk rustiger. Meestal liggen de kustnationale parken ook nog eens vlak aan het strand zodat we er met een korte wandeling weer van kunnen genieten. In dit deel van Australie zijn er veel rivieren die in de zee uitmonden en die zorgen voor mooie lagune's net achter de duinenrij. Dat is fijn want dat betekend rustig water om in te spelen en te zwemmen.

Op een van die campings zijn ook nog eens tientallen kangaroe's die in de buurt van de tenten komen, en verschillende soorten papegaaien. Toch heeft veel dieren leven ook zijn nadelen want zowel Arjen als ik hebben een aantal keer een bloedzuiger op onze voeten/enkels. Bijzondere dieren want juist als je in een eerste reactie de beesten direct van je voeten aftrekt bloedt het wondje vrij lang. We horen pas later dat je er een aansteker bij moet houden en dat ze dan "loslaten". Alsof je altijd een aansteker bij de hand hebt!! Gelukkig komen we ze na deze camping niet meer tegen…..Onze reis gaat verder, we zien mooie dingen en proberen in contact te komen met onze vrienden die in Melbourne verblijven. Wanner we eindelijk contact hebben, hun telefoonnummer was veranderd, reizen we langzaam die kant op. We rijden elke dag zo'n 4 uurtjes , zoeken dan een plekje voor de tent (het liefst weer in een Nationaal Park) en blijven daar dan meestal een of twee nachtjes. Op een van die campings komen we geweldige mensen tegen en we hebben er een hele gezellige tijd mee. Van origine Engelsen, nu al 13 jaar in Ozzie. Ze hebben twee schatten van meisjes en dat zijn fijne speelmaatjes voor Chris. Chris leert hier zelfs te fietsen op het fietsje van Emily. Hij is er helemaal enthousiast over. Helaas is de vreugde van korte duur want er komt regen aan, veel regen. S nachts begint het en s morgens stroomt het van de tent af. De grond op deze camping is erg vies en we moeten de tent in de stromende regen inpakken. Jammer want dit was een mooie camping met veel dingen te doen in de omgeving..bij mooi weer. We rijden naar een plaatsje doen wat telefoontjes, internet en bellen met onze vrienden, Paulus Jan en Antje, en we spreken af daar vrijdags aan te komen. Helaas is Chris nog steeds niet al te fit, koorts en hangerig. We besluiten voor die nacht een hotelletje te nemen. Dat bevalt goed . Later in de week bezoeken we een dokter omdat Chris steeds koorts houdt en s nachts op een gegeven moment elke 10 minuten wakker is. Ik denk aan een oorontsteking en dat blijkt het ook te zijn. Het vreemde is dat hij niet zegt dat het pijn doet als je op zijn oren duwt. Dus aan de antibiotica. Het komt mooi uit dat we net onderweg zijn naar onze vrienden in Melbourne. Chris knapt daar goed op, en we hebben allemaal een prima tijd met elkaar. Chris speelt met Mattie en Nina en wordt ingeleid in de fantasieen van barbies. We gaan gezamenlijk naar Melbourne met de trein, (ze wonen een half uurtje buiten de stad), en bezoeken daar een cathedraal, chinatown, en gaan later naar het Melbourne museum.Een geweldig museum met ook een erg leuke afdeling voor de kinderen waar ze van alles kunnen doen en waar op een kleurrijke manier veel dierenleven wordt uitgelegd. Maar ook de dinosaurussen en het skelet van een walvis zijn indrukwekkend. In de tuinafdeling laten ze zien hoe een regenwoud zich hersteld na een bosbrand.

Op zondag gaan we naar de kerk, en doen het rustig aan. Arjen Chris en ik gaan de volgende dag nogmaals terug naar de stad, bezoeken nogmaals het museum en wandelen naar de haven waar de volvo ocean race aankomt. Wij zijn echter te vroeg, het blijkt dat de eerste boot zo ongeveer een week na ons verblijf aankomt. Samen met alle kinderen gaan we een dag naar de Melbourne Zoo, waar we veel dieren zien. We zien uiteraard aapjes, olifanten maar ook een koala, de eerste sinds ons verblijf in Australie. Tijdens onze lunchpauze mogen de kids in de caroussel en dat is natuurlijk wel erg mooi. Daarna nog de wolven, de leeuwen de pinguins en favoriet bij Mattie en Nina zijn de meerkatjes. Zelf vonden we de zebra;s en de giraffen weer indrukwekkend evenals de platypus, een bijzonder zoogdier dat eieren legt….

We vertrekken de volgende dag richting Geelong en verder naar de Great Ocean Road. Dit gebied is een kustgebied met een erg bochtige weg, en met mooie stranden, rotsformaties en mooie vergezichten. Op onze eerste dag hier lopen we naar een vuurtoren, die we eigenlijk wel willen bezoeken. Maar voor kinderen onder de vijf jaar niet toegankelijk dus dat gaat over. Wel erg mooi is de omgeving, de zee stort zich rond de rotsformaties in het water en aan de kust. De steensoort is vrij zacht zodat er vreemde vormen ontstaan. Hoogtepunt aan deze kust is de rotsformatie "The Twelve Apostals", voorheen 12 rotsen die voor de kust in de zee stonden, helaas is er nu een ingestort. Maar ook de brugformaties zijn erg mooi. We bezoeken deze rotsformaties op een dag dat het meer dan 40 graden celcius is. Het is zinderend heet en het kijkt net alsof je in een vuurtje staat.

Ook zijn er erg veel vliegen zodat je constant de vliegen uit je gezicht slaat. Chris vindt de hitte uiteraard helemaal niets en wil geen stap lopen. Dus mogen we hem ook nog eens dragen. Maar goed dat hoort er bij. Toch kunnen we natuurlijk wel genieten van dit natuurschoon, maar we zijn blij in de auto te kunnen gaan zitten met de airco op volle toeren. Dan is het nog te doen. Later op de dag onweer het en koelt het zeker 15 graden af…hoezo een extreem klimaat. De dagen erna is het kil weer en vinden we onze lange broek en sweater maar nauwelijks voldoende om ons warm te houden. We vermaken ons een week lang aan deze kust, zien zelfs koala's in het "wild".

Dan weer terug naar Paulus-Jan Antje Mattie en Nina in Melbourne waar we twee nachtjes blijven en samen met hun van Australia day genieten. Ook dit is weer een hete dag. S morgens gaat het nog wel. S Middags zoeken we verkoeling in een winkelcentrum en later gaan we naar het zwembad. Dat is heerlijk en we vermaken ons allemaal prima. Wij gaan zo langzamerhand verder terug naar het noordoosten, en gaan via de binnenland route. Ook nu komen we weer op mooie plekjes terecht.We overnachten in het befaamde Kosciuszko National Park. In dit park zijn een aantal bijzondere dingen te zien, nl de hoogste berg van Australie een waterkrachtcentrale en er zijn vele mogelijkheden om te wandelen, te wildwaterraften, te kayakken etc. . Het is ook een erg mooi landschap en de eucalyptusgeur is hier heerlijk. Wij kamperen op een plekje bij een beekje waar we lekker over de stenen klauteren en genieten van het landschap.

De volgende dag komen we aan in Canberra, de hoofstad van Australie. Hier zetelt het parlement en zijn er vele museums. We bezoeken er een groot aantal, blijven drie nachten kamperen in Canberra. We bezoeken het "National Museum of Australia, erg mooi en heel erg de moeite waard voor een langer bezoek, het Canberra Space centre, wat op ons alledrie veel indruk maakt. Vooral de film over de Galileo is erg interessant. Chris is meer geinteresseerd in de speeltuin en de raketten en astronauten die er staan opgesteld. We bezoeken nog het Australian War Museum wat achteraf met een driejarig kind niet zo'n goede keus was en het Parliament house waar we een rondleiding krijgen. Achteraf vonden we Canberra een superplek en hadden we het niet willen missen. We vertrekken vanuit Canberra naar Sydney.

Ook hier weer op een camping in de stad gegaan en met het openbaar vervoer verder gereisd. We lopen rond in deze bijzondere stad, bekijken het Opera house, gaan met de feryy naar Manly en zien zo gelijk veel van Sydney vanaf het water en we bezoeken onze vrienden van Blown away too. We slapen een nachtje bij ze in hun huis en blijven daarna nog twee dagen op hun boot bivakkeren. Ook ontmoeten we hier veel zeilers , zoals Citiation en Safari en Leprechaun. Al met al dus een leuke tijd. Vorig jaar waren we in Colon, Panama en werden de door de Leprechauns uitgenodigd een superbowl party te vieren. Toevallig zijn we nu ook allemaal weer bij elkaar en worden we wederom uitgenodigd voor een superbowl party. Ze hebben een hotelkamer gehuurd en we kijken met vele anderen naar de wedstrijd op de televisie. Wij kijken maar half omdat we van de regeltjes niet zoveel begrijpen maar alleen al het samenzijn is erg fijn. Pas tegen zessen gaan we terug naar huis. De volgende dag nemen wij afscheid van Sydney, vertrekken verder noordwaarts.

We komen nog een Nederlands gezin tegen met twee meisjes waar we een paar gezellige dagen mee hebben. Na een paar dagen in Bundjalung National park vertrekken we dan voor ons laatste stukje in Australie voorlopig, terug naar Manly waar we onze boot hebben staan. Onderweg kopen we antifouling en komen in de middag aan op de Bouskoura. Chris is helemaal blij weer onbeperkte keus uit zijn speelgoed te hebben en wij beginnen met opruimen en klussen. Arjen prepareert de waterlijn, zet de boot in de antifouling. Marry doet boodschappen, alvast maar even wat inslaan nu we de auto nog hebben en ruimt de spullen op. We kokken terug op een mooie tijd in Australie en ondanks het feit dat de lonely planet dit deel niet echt als topattractie beschouwd vonden wij dat we er een super tijd gehad heb een en vooral veel dierenleven gezien hebben. Tenslotte is de woestijn maar de woestijn en een rots een rots maar van het dierenleven kan je blijven genieten… en deze bordjes kwamen wij er regelmatig tegen op onze reis.

Er worden tassen ingepakt voor onze reis naar Nieuw Zeeland. We besluiten de tent gewoon mee te nemen zodat we ook daar kunnen kamperen. We wassen de auto en zetten die op een zondag langs de weg. Onze prijs is laag en dat blijkt omdat we de auto s middags al hebben verkocht. Daar zijn we dan mooi vanaf voor dat we naar NZ vliegen. Na een paar dagen aardig doorwerken zijn we er dan klaar voor..vertrekken naar Nieuw Zeeland, voor ruim 5 weken. In de tas zitten truien, sokken en jassen, iets dat we op onze reis lang niet hebben aangehad (behalve dan in de drie weekjes Nederland ) maar er waarschijnlijk wel nodig zullen hebben….