Update 65: van Brissie naar Darwin

Datum; september 2007
Locatie: Darwin

We zeilen weer…het laatste semester op school is geweldig goed gegaan en we genoten wederom met volle teugen van de studie alhoewel er soms wel eens dingen wat lastiger waren. Soms lukt het gewoon niet precies om de juiste boeken te vinden voor het geen je wilt schrijven. En als je dan met het volgende assignment bezig bent denk je, o dit had ik mooi voor het al ingeleverde assignment kunnen gebruiken. Maar goed, school is afgelopen en we hebben met een zekere pijn in ons hart afscheid genomen van al onze vrienden en bekenden en hebben de Bouskoura weer richting zee geloodst. Aangezien het hier nu wintertijd is, is het voor zwemmen te koud en besteden we eigenlijk veel tijd binnen. Op onze weg noordwaarts bezoeken we vrienden in Mooloolaba en in Bundaberg. In Bundaberg vieren we met hun ook ons 15 jarig huwelijk –we zijn nu 25 jaar samen- best lang! Dan gaan we verder en we merken dat we aan temperatuur winnen. Waar we eerst nog met truien aan naar het strand gaan, later verdwijnen die en komen alleen nog te voorschijn op de nachtwachten. Helaas vinden we niet zoveel kinderen op de eilanden, maar we besluiten waar mogelijk iets langer te blijven als we kinderen tegenkomen. Zo zijn we drie dagen samen met een gezin met twee jongetjes en we doen veel leuke dingen samen. Aan het eind van de dag maken we een vuurtje op het strand en delen we ons eten met elkaar. Erg gezellig. Onderweg naar het noorden komen we langs mooie eilandjes, op de meeste is een resort gebouwd waar vele mensen honderden dollars per nacht betalen om er te kunnen verblijven, terwijl wij er gewoon met onze boot voor liggen en niet eens een toegangsprijs hoeven te betalen. Natuurlijk genieten wij niet van alle zaken die de andere gasten hebben maar we zijn tevreden genoeg.

We kruipen in dagtochten omhoog, zeilen s nachts is hier uiteraard mogelijk, zeker met de GPS en de elektronische kaarten van deze tijd, maar het blijft opletten. De meeste ankerplekken liggen echter op dagtochten en aangezien het bijna steeds een mooie wind is, is het opstaan bij daglicht, anker op en zo’n 50 a 60 mijl varen en vlak voor donker het anker weer laten vallen. Alle uurtjes die het sneller gaat zijn meegenomen en geven ons tijd om de eilandjes te verkennen. Het zeilen door het Great Barrier Reef is fascinerend en prettig tegelijk. Vanwege het rif zijn de golven niet zo hoog als op de oceaan met vergelijkbare windkracht, alhoewel de golven door het ondiepere water soms ook steiler zijn en van tijd tot tijd wordt het dan ook wel eens lekker knobbelig op zee. Regelmatig zien we walvissen en dolfijnen uiteraard weer erg fascinerend. We vangen ook diverse vissen en dat geeft ons s avonds weer lekker een vismaaltje, en maken ook heerlijke viscurry, jammie jammie.

We komen in het cruising gebied van het Great Barrier Reef, de WithSunday Islands. Dit gebied is erg populair omdat het dicht bij het vasteland van Australie ligt en er meerdere eilanden op zo’n 20 mijl afstand van elkaar liggen wat het zelfs voor de minder ervaren zeiler eenvoudig maakt. We zien hier dus erg veel charterboten. Op een van de eilanden is een beroemd strand, Whitehavenbeach, waar het zand uit erg fijn silica bestaat. Het zand is er zo fijn dat het ankertje van het bijbootje gewoon door het fijne zand gesleept wordt en niet houdt. Maar het is erg mooi alhoewel erg winderig en regenachtig. De volgende dag gaan we weer verder en na een paar dagen ankeren we in Airlie Beach waar we een paar dagen blijven om de nodige boodschappen te doen en nog wat bootonderdeeltjes te kopen.

We hebben leuke kontakten met andere cruisers en kunnen met velen uitgebreid over het geloof praten. Elke dag geeft ons daarvoor nieuwe mogelijkheden. We hebben vele verschillende kontakten met verschillende mensen. Kontakt leggen gaat nog steeds erg gemakkelijk, mede omdat we Chris weer bij ons hebben en er altijd vragen zijn over hoe lang we reizen en hoe ons plan is. Eenvoudig om dan een ingang te vinden om te vertellen dat we een jaar op Bijbelschool in Brisbane geweest zijn.

Vanaf Airlie Beach zeilen we een nachtje door en gaan daarna in dagtochten verder noordwaarts. Zo komen we langs mooie eilandjes en besteden de nodige uurtjes op het strand. Het is nu warmer maar we kunnen nu niet zwemmen vanwege krokodillengevaar. Dus veel op het strand maar helaas nu geen duik in het water. Alhoewel we op een van de eilandjes met een parkranger praten en hij ons vertelt dat het koraal hier een van de beste is in het Great Barrier Reef en een snorkeltochtje waard is. Voor de ene krokodil die hier is gesignaleerd hoeven we ons overdag geen zorgen te maken. We besluiten voor de boten met toeristen komen te gaan snorkelen , maar moeten nu wel onze wetsuits aan. Het is zeer mooi en we hebben nog niet eerder koraal als dit gezien. Ook zien we een schildpad zwemmen en het is zo fascinerend om ze zo dicht bij te zien zwemmen. Het doet me een beetje denken aan de beelden van de schildpadden uit de film Nemo. In Cairns zijn we een dagje, doen we de aanvullende boodschappen, brood, vlees en verse groenten en fruit. Darna zeilen we naar Lizard Island. Dit is een bijzonder eiland op het Great Barrier Reef omdat het niet een rif is maar een echt eiland met een heuvel. Op dit eiland heeft Captain Cook de heuvel beklommen om een blik te kunnen werpen op de omliggende wateren en riffen om een uitweg te vinden voor zijn schip de Endeauvor. Het bleek dat Cook daarna nog bijna strandde vanwege een gebrek aan wind en een sterke stroming zetten zijn schip toen alsnog bijna op een van riffen die als een lint uitgestrekt liggen, met slechts een paar diepe doorgangen. We wandelen de track nar de top van het eiland en hebben een mooi uitzicht op de riffen, alhoewel het niet superhelder is, zijn toch de riffen te onderscheiden. Ik stel me zo voor dat Captain Cook hier een dag gezeten heeft om alles goed te kunne observeren, ook vanwege eb en vloed. Ook vinden we hier een verswater pomp en doen we de was weer eens op de ouderwetse manier.

Na Lizard Island gaan we weer in dagtochten verder Noordwaarts en na zo’n 2 maanden na vertrek ui Brisbane ronden we Cape York, het meest nooroostelijke puntje van het vasteland van Australie. Daarna zeilen we een aantal nachten door richting Darwin. We ankeren vlak voor we de Van Diemen Gulf ingaan om een maximale stroming mee te kunnen krijgen naar Darwin. We blijven een dag hier in Port Essington, en maken een wandelingetje. We zijn hier nu echt in de outback zoals dat heet, ontoegankelijk terrein, rode aarde en het territoruim van de originele Australische bewoners, Aboriginals, maar ook van krokodillen, wallibies (kleine kangaroes) en alle andere dieren.

Voor de 145 mijl naar Darwin vertrekken we om 20.30 s avonds. Het is volle maan maar een uur voor we weggaan ziet de maan er opeens zo raar uit. Het blijkt een maansverduistering te zijn en we vertrekken in het pikkedonker. Gelukkig is het maanlicht na een paar uur weer terug. Met een mooi windje sturen we na een paar uur de Van Diemen Golf in en met de stroom mee gaan we rond de 10 knopen. Gelukkig maar want overdag valt de wind weg en moet de motor bij , maar we ankeren die dag voor het vallen van het donker in Fannie Bay in Darwin.

In Darwin vinden we gelukkig en eindelijk eens een vriendje voor Chris, een jongetje van dezelfde leeftijd met een Zwitsere vader en een Colombiaanse moeder. We hebben erg veel en leuk kontakt met ze. Voor Chris zijn verjaardag besluiten we naar Crocodylus te gaan, een krokodillenfarm. We zien ze liever daar dan in de vrije natuur. We krijgen een rondleiding en leren vele interessante dingen over de krokkies. Zo is hun brein maar net zo groot als een 5 cent munt en eten ze weinig, maar een halve kip per dag.. En als ze met hun bek openzitten dan is dat om hun hersenen te koelen die op een constante temperatuur van 30 graden Celsius moet blijven. Na de rondleiding kunnen we een babykrokodil aaien, zijn mond zit stevig vast met een bandje. Het is een groot succes en de jongens vermaken zich prima, de ouders trouwens ook.

Daarna vertrekken we voor een paar dagen kamperen in Litchfield National Park.Ook Kakadu National Park stond eerst op ons lijstje maar het blijkt dat de afstanden met auto veel verder zijn en de wandelingen langer zodat we dit laten zitten en we genieten van de schoonheid van Litchfield. I n dit park vinden we grote termietenpilaren en vele watervallen met mooie zwembassins eronder. We genieten van dit tochtje en Chris wil zo graag een kampvuur dat we de tweede avond hout meenemen van de hoofdweg en een gezellig vuurtje stoken. Na twee nachtjes gaan we weer terug, leveren de auto in die we gehuurd hadden en kijken terug op een fijne tijd.

Chris heeft hier in Darwin voor zijn verjaardag zelf een kado uitgezocht, een brandweerboot van lego en is er na zijn verjaardag dagen mee zoet. We vieren zijn verjaardag met onze vrienden en hebben een erg gezellige dag. Ja, vijf jaar oud alweer, hij krijgt nu school van ons aan boord, we hebben daarvoor materiaal bij de wereldschool besteld en het gaat erg leuk. We vinden het school doen zeker als we zeilen een zeer goede afleiding en Chris geniet erg van het knutselen en verhalen lezen.

Over een paar dagen vertrekken we naar een nieuw land, Indonesie, met nieuwe mogelijkheden en een nieuwe cultuur. We zullen gedag zwaaien naar Australie waar we bijna twee jaar geweest zijn met een weemoed in ons hard, zeker omdat we deze tijd voor ons levensbepalend geweest is en we hier zoveel vrienden achterlaten… We zijn op weg terug naar Nederland, alhoewel het nog wel even kan duren voor we weer terug zijn……we houden jullie op de hoogte.