Briefje van Chris 41

datum: 2 oktober 2005
locatie: Fiji

Wat een feest! Jarig zijn, op eilandjes spelen, rondrennen op het strand, zwemmen, spelen op de boot, filmpjes kijken. Wat heb ik toch een heerlijk leventje. Jullie weten vast nog wel dat ik krabben zo mooi vind, nou krabbetje spelen is een van mijn lievelingsspelletjes Mij mama maakt dan haar hand net als een krab en steeds twee vingers naar voren om mee te lopen, dat zijn de pootjes. En soms zijn andere vingers de oogjes. En de krab, ja die komt mij altijd kriebelen, leuk he? Ik vind het een geweldig spelletje. Maar ik vind nu ook walvissen erg mooi. Samen met mijn mama en papa zijn we met een andere boot naar een eilandje gevaren en daar hebben we de walvissen van dichtbij gezien. S avonds heb ik samen met mijn mama en papa de walvissen opgezocht in een boek. Maar het mooiste van de hele dag vond ik nog het springen op de trampoline. Dat is zo fijn van een catamaran. Je kunt heerlijk springen, koppeltje duikelen en ravotten op de netten die tussen de drijvers in zitten. Helaas hebben wij dat niet op de Bouskoura, anders zou ik het wel weten. Ik kreeg het daar natuurlijk erg warm van en mijn mama heeft toen even heerlijk samen met mij gezwommen.

O ja ik zeg tegenwoordig geen Bouskoura meer maar 'goera". En ik zeg ook gris in plaats van Chris en felen in plaats van spelen maar weet je , iedereen begrijpt me dus waar maken ze zich druk om! Ja en ik wordt steeds ondernemender. Laatst liep ik rond , mijn mama en papa waren op het dek bezig en toen pakte ik mijn potje en ging bij de mast zitten. Dat vond iedereen wel erg grappig hoor.

En steeds zeiden mijn mama en papa: Chris nog zoveel nachtjes slapen dan ben je jarig. Toen ik wakker werd op mijn verjaardag kwam mijn mama bij me liggen. Ik had er helemaal niet aan gedacht dat ik jarig zou kunnen zijn. En toen zag ik opeens de slingers hangen en zei mijn mama: Chris van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nou ik wilde gelijk uit mijn bed om naar de slingers te kijken. Inmiddels was mijn papa ook uit bed en ik zag allemaal tassen op de tafels taan, met ballonnen eromheen dat was mooi zeg. Ik wees steeds en zei; kado's mama? ja Chris die zijn allemaal voor jou, hoorde ik toen. Joepie. Maar toch wilde ik er niet gelijk naar toe om de kadootjes te pakken. Ik aarzelde een beetje. Waarom....ja ik moest een aan het idee wennen dat al die kado's voor mij waren. En naast de kado’s zat de grote beer op de bank en die had een gouden kroon op. Maar daar stond mijn naam op en een drie, want ik ben nu alweer drie jaar.

Na het eerste kado, een vrachtwagen met wel vier andere auto's erbovenop vergat ik helemaal de andere kadootjes, en wilde ik er natuurlijk gelijk mee spelen. Nou en ik heb veel kado's gekregen. Het mooiste vind ik een huis van Bob de Bouwer waar ik met mijn klei me kan spelen. Je kunt er gootstenen mee maken, wcpotten, steentjes maken en snijden en het is zo leuk. Gelukkig kreeg ik er ook nog nieuwe klei bij dus ik ben weer helemaal "in de klei". De hele morgen heb ik met mijn nieuwe speelgoed gespeeld en mijn mama en papa waren druk bezig met taarten bakken, popcorn maken en andere dingen doen voor het strandfeestje. Dat hadden ze voor mijn 3e verjaardag georganiseerd. Ik mocht de kaarsjes uitblazen maar dat was een beetje moeilijk hoor. Ik zei steeds: kan niet. Gelukkig hebben papa en mama mij toen een geholpen en lukte het mij om het laatste kaarsje zelf uit te blazen. Er kwamen heel veel mensen op het feest en het was bere gezellig. Mijn nieuwe vriendje Chay was er ook. Gezellig. Chay vindt mijn speelgoed erg mooi en soms wil ik niet dat hij er aan zit. Hoezo..ben ik niet gewend om te delen! Ik riep dan mijn mama maar die zei, regel het zelf maar, probeer maar samen met Chay te spelen. Maar ik wilde helemaal niet samen met hem spelen. Alhoewel op het strand was het toch wel erg leuk. We konden fijn samen zand scheppen in de emmer en weet je wat ik het mooiste vond van het strand, over de rotsen lopen. En bij hoogwater kom ik op de rotsen in het water en ik vind het nu niet meer eng om er van af te springen. Chay probeerde mij in alles na te doen. We hebben toch wel fijn gespeeld samen, vooral op het strand in the blue lagoon. De grote mensen gingen dan borrelen en dan speelde ik nog even lekker.

Maar op een dag zei mama: Chris morgen gaan we weer varen. En dat deden we dan ook. Het duurde ongeveer vier dagen en vier nachten en toen waren we niet meer in Tonga maar in Fiji. Onderweg heb ik heel veel met mijn klei gespeeld. We waren in een stad en dat was ook best weer eens leuk. Mijn mama en papa kochten schoenen en ik kreeg ook nieuwe schoenen, een nieuwe korte broek en we gingen bij de Mac Donalds lekkere pattatjes eten. En daar zat een leuk speeltje bij. En de Mac Donalds clown zat daar binnen op een bankje. De tweede keer dat we er kwamen heb ik de clown een kusje gegeven, want mij n mama zei dat we hem niet meer zouden zien. In de stad waren ook winkels met roltrappen.

O dat vind ik zo mooi. ik wil er steeds op en af. Maar ook bij de jachtclub waar we steedss aanlegden met het kleine bootje vond ik het erg leuk. Er waren schommels, wippen en een glijbaan. Nou heerlijk om dat weer eens te zien en mee te spelen. Ze waren mij af en toe ook kwijt. was ik opeens weer naar een ander plekje gelopen zonder iets te zeggen. Ook in de supermarkt loop ik nu gewoon weg. Maar ze vinden me altijd weer snel, heb ik gemerkt.Toch zei mijn mama dat ik het moet zeggen als ik wegloop, maar daar denk ik toch niet aan...ik ga gewoon! In Suva, de stad waar we waren regende het heel vaak dus besloten we er weg te varen. maar toen wilde de motor niet starten. We bleven nog twee dagen omdat mijn mama en papa nieuwe accu’s moesten kopen. Maar toen gingen we toch eindelijk weg. We vaarden naar een eiland toe, maar het was regenachtig en er was veel wind. We kwamen daar aan maar zijn niet meer van de boot af geweest,. S nachts waaide het af en toe heel hard en het hoosde van de regen. S morgens was het niet veel beter maar toch gingen we verder varen. En die dag gingen we pas echt hard. Mijn papa en mama zaten om beurten buiten met hun hele zeilpak aan. Voor ze binnenkwamen deden ze steeds die natte kleding uit. Laat mij dan maar lekker binnen blijven hoor. Toch was ik wel blij want we waren op een heel fijn eilandje aangekomen. Het heet Likuri eiland en er was een soort hotel op waar we vaak gingen eten. Ik liep dan lekker rond. Ze hadden er ook een zwembad en ik speelde vaak met een grote boei.

We zijn ook naar een dorp geweest. Dat is hier vrij bijzonder. We moesten eerst met de dinghy de rivier opvaren, door de bomen heen klauteren en door de modder heen om aan de kant te komen. Het was laagwater. We liepen naar het dorp en daar ging iedereen in een huis, waar veel mannen en vrouwen zaten. Ze zeiden allemaal Bula, dat is hallo in het fiji’s. Daarna kregen we een kommetje met een drankje te drinken. Het was wel grappig, maar ik was weer blij dat we door het dorp konden gaan lopen. Een jongetje liep mij spelen met een batje en een balletje, en dat vond ik erg leuk. We liepen door het land en daar stonden suikerrietstengels, die mocht ik hebben en eten en ik vond het erg lekker. Ik werd er helemaal blij van en als ik dat ben zeg ik altijd: hi hi ik ben zo blij!

Toen we terugkwamen van de wandeling ging iedereen weer zitten end ronken ze weer die drank uit de kommetjes. Ik liep eens naar voren toe om te kijken wat dat nou was. En toen kreeg ik ook een beetje.O spannend zeg. Ik liep er mee terug naam mijn mama, ging bij haar zitten en dronk een slokje. Een slokje was wel genoeg hoor. Het was niet echt lekker, maar ik trok geen vies gezicht. Iedereen vond het maar knap dat ik dat had gedaan en ze moesten er erg om lachen. Wat leuk allemaal he.

En weet je ‘s avonds mocht ik heel lang opblijven. We aten op het eiland en daarna gingen de mensen die hier vandaan komen voor ons dansen. Dat was erg mooi. Ik was steeds erg moe maar als ik dan bijna in slaap viel begonnen ze weer met een andere dans en deed ik mijn ogen weer wijd open. Ik vond het geweldig. De volgende dag deden ze al die dansen weer maar toen midden op de dag en weer vond ik het zo mooi, hi hi hi. En nu zijn we weer op een ander eiland en daar hebben ze weer een hotel met een super zwembad. Vanmorgen ben ik bijna de hele morgen in het zwembad geweest. Ik spring nu zelfs van het muurtje af in het water..ik begin nu echt een lefgozertje te worden. mijn mama en papa moesten mij af en toe uit het water halen om op te warmen. Nu ben ik zo moe dat ik lekker even slaap en mijn mama dit briefje kan maken. Goed geregeld he? Nou tot de volgende brief maar weer.