Update 34: St. Maarten en Saint Martin


9 mei 2004
Locatie Marigot Bay, Saint Martin

Zoals gezegd, het is een grote verzameling boten die hier in sint Maarten de laatste klussen doen aan de boot, het schip bevoorraden en zich voorbereiden op het volgende traject, en dat is voor heel veel bootbemanningen toch de toch richting Europa, al dan niet via Bermuda. Stuk voor stuk ontmoeten we bemanning van Nederlandse schepen die we al een hele tijd niet meer gezien hebben of sterker nog, alleen van naam kenden.

Wij komen aan op 26 april in Sint Maarten, waar we eerst in de Simson baai liggen in het Nederlandse deel. Van hier uit doen we samen met de mensen van de Casseiopea boodschappen en varen we met de dinghy heen en weer tussen de watersportzaken en de Bouskoura. Gelukkig is ook hier weer een mooi strand zodat we ook daar weer een paar uurtjes kunnen spenderen. Onze buitenboordmotor begint echt kuren te vertonen en we moeten breekpen na breekpen vervangen. Steeds moeten we afwachten of we het geplande ritje kunnen maken en of onderweg de voortstuwing er niet mee ophoudt. Na veel wikken en wegen besluiten we toch maar een nieuwe buitenboordmotor te kopen. Weer een hele grote uitgave. Gelukkig kan je hier met dollars betalen en maken we mooi gebruik van de travellercheques die we bij ons vertrek uit Nederland hebben meegenomen.

24 april 2004

We kopen het motortje een dag voor mijn verjaardag (29 april). Mijn verjaardag vieren we met een groot gezelschap, erg gezellig en regelmatig wordt de opmerking gemaakt dat ik wel een mooi verjaardagskado heb gekregen. Maar dat was toeval. Het motortje bevalt erg goed, en we kopen ook nog maar een goed slot en een goede kabel om zowel bootje als motortje vast te leggen. Op Koninginnedag hebben we met veel Nederlandse schepen (de bemanning natuurlijk) een koninginnebarbeque op het eilandje in Simson Bay Lagoon. Wij zijn inmiddels ook de Lagoon ingegaan zodat we heel beschut liggen. De barbecue is erg gezellig. Iedereen neemt zijn eigen eten drinken borden bestek en barbecue mee en het is een groot succes.

Wat erg leuk en handig is dat alle Nederlandse schepen elkaar kunnen oproepen via de marifoon op kanaal 77. Ook is s morgens hier een soort radio netje op kanaal 14 waar je dingen hoort over het weer ,zaken worden te koop aangeboden en andere wetenswaardigheden worden vermeld. Zo horen we van een Fransman dat hij zeekaarten te koop heeft die wij zoeken. Een afspraak is snel gemaakt en we nemen een hele stapel kaarten over. Een paar avonden zijn we druk om alles uit te zoeken en op te schrijven. Wat hebben we nu en wat hebben we nog nodig als we straks(in 2005) naar de Pacific gaan. Leuk om weer zo bezig te zijn met de voorbereiding.

Na een paar dagen met veel wind besluiten we om naar het Franse deel van Sint Maarten te gaan. 's Morgens vullen we onze tanks bij de tanksteiger met diesel, water en de nodige jerrycans met benzine voor het buitenboordmotortje. Voor Nederlandse begrippen is de brandstof hier goedkoop. We tanken ruim 300 liter diesel. De laatste keer dat we getankt hadden was in Tenerife, ongeveer een halfjaar geleden. Dat is het grote voordeel van zeilen in de Carieb, meestal is er voldoende wind om te zeilen en gebruik je de motor alleen om de ankerplaats in en uit te varen. Maar soms moet je ook de motor bij hebben staan omdat je bijna in de in wind moet varen en dan alleen op zeil te weinig snelheid kan halen. Niet dat we nou zo snel ergens moeten zijn, maar toch is het een prettig idee om te weten dat je voldoende brandstof bij je hebt om eventueel te kunnen motorsailen.

6 mei 2004           6 mei 2004

In een paar uurtjes zeilen we om de punt van Basse Terre heen en laten we het anker vallen naast de Ithaka, bijna vooraan in de baai. Het is hier echt weer Frans, met Franse bakkers met lekker stokbrood , een gezellig dorpje en een mooi uitzicht. Het grootste voordeel in vergelijking met de Lagoon is dat je hier kunt zwemmen. In de Lagoon is het tenslotte toch binnenwater en met erg veel boten daarin is het water niet superschoon. Wat dat betreft zullen we op het IJsselmeer wel weer moeten wennen. We wachten nu het weer af en denken dan te vertrekken richting het zuiden, waarschijnlijk via de andere eilanden van de Nederlandse Antillen en dan verder zuidwaarts.

30 april 2004

Nog een leuke wetenswaardigheid is dit:
Sint Maarten is samen met Saint Martin een eiland. Een eiland met een dubbele nationaliteit en dat is erg bijzonder hier in het Caraibische gebied. De anekdote gaat dat de Fransen en de Nederlanders beide geen afstand wilden doen van Sint Maarten en de afspraak hebben gemaakt dat vanaf zowel de noord als zuidkant van het eiland een fransman en een Nederlander gingen lopen en dat op het moment waar ze elkaar ontmoeten zouden de grens zou zijn. Aldus geschiedde…de fransman had van te voren wijn gekregen, de Nederlander jenever. Je raadt het dus al, de Fransman kwam veel verder, zodat de Fransen het grote Noordelijke deel van Sint Maarten tot hun grondgebied kunnen rekenen, terwijl de Nederlanders met het kleinere zuidelijke deel genoegen moeten nemen. Nou leggen juist in het zuiden de grote cruiseschepen aan met veel Amerikanen aan boord die in de hoofdstad Philipsburg hun geld kwijt kunnen aan kleding, electronica, sieraden en noem maar op. Maar aan de andere kant heeft het Franse deel echt weer de Franse sfeer en daar houden we toch ook wel van……