Update 45: Historisch Cartagena

datum: 11 januari 2005
locatie; Islas Monos, San Blas eilanden, Panama

De 2e kerstdag is altijd een speciale dag voor ons. Eerste kerstdag iets doen. ok, maar tweede kerstdag, dat is iets Nederlands hoor. Dus beperkt ons kerstfeest zich tot de kerstavond en eerste kerstdag. de dagen erna zijn ook weer gevuld. Het leuke van zo'n club nautico is dat je opeens mensen ziet met zeekaarten die je ook graag zou willen hebben en dus maak je een praatje en leen je de kaarten om er kopieen van te maken. Ook als je vertelt naar een minder waarschijnlijke bestemming te willen, zoals wij, we willen naar Equador toe, hoor je opeens van vele mensen die er al zijn geweest. Vervolgens sturen we ze weer emails en krijgen perfecte informatie terug....zo zie je maar van tevoren alles willen regelen is helemaal niet nodig!

Zo besluiten we om mee te gaan met andere cruisers op en excursie naar een convent (een klooster). De gids vertelt ons dat we een deel gaan lopen. Ok, we zien wel! De volgende morgen echter, verschijnen echter alleen wij en Eva en Leif, onze Zweedse vrienden. Dus bijna een prive gids. We vertrekken en als we een klein stukje met de bus zijn gegaan stappen we uit en beginnen we aan de klim naar boven, want dit klooster ligt bovenop een berg(je).

Onderweg stopt een politieauto, die onze gids vermanend toespreekt. Hoe haalt hij het in zijn hoofd op met zo'n klein aantal mensen (waaronder een baby) te gaan lopen op dit traject. Ze bieden ons een lift aan naar boven. Achteraf zijn we er heel blij mee want het was zeker een pittige klim geweest. We bedanken de vriendelijke politiemensen en gaan naar binnen. Onze gids, Duran, vertelt erg veel over de historie van Cartagena. Over dit Convento de Santa Cruz de la Pope vertelt hij mooie verhalen en anekdotes. Zo wordt je een heilige als je zegt dat je ontspoorde zoon dood is, dat je geen zoon hebt... De paus is in 1986 geweest en heeft de vrouwe de Candelaria gekroond. Allemaal erg indrukwekkend, maar vooral ook het uitzicht over de stad is erg fraai.

We besluiten daarna nog naar de oude stad te gaan. We stappen weer in een bus,en genieten van de bus zelf. in Nederland zijn de bussen saai en altijd hetzelfde (voorschrift) maar hier.... je hoeft je niet te vervelen. In rode stof zijn allerlei voorwerpen opgehangen, bidprentjes, noem maar op. Het is een bont geheel en we vragen ons af op de chauffeur wel de hele weg kan overzien....

Duran, onze gids neemt ons mee naar het museo Naval, en doet onze hoofden weert duizelen met namen een jaartallen. Duidelijk is wel dat Cartagena voor de Engelsen en de Spanjaarden grote aantrekkingskracht had. Veel gehoorde namen zijn Sir Francis Drake en Vernon. Columbus is hier niet geweest, ondanks dat je dat zou verwachten van de naam Colombia. maar dat betekend dus Columbus is hier voorbijgevaren... Veel van de apparatuur komt uit de WOII. Amerika heeft aan Colombia al het materiaal gegeven zodat zij de Amerikanen konden helpen bij de oorlog in Korea. Ook vertelt Duran is over de verdedigingswerken van Cartagena. De passage waar wij met de Bouskoura doorheen zijn gevaren is een opening in een onderwaterwal, gebouwd om Cartagena in het verleden te beschermen. Nu is er voor jachten een kleine opening gemaakt, maar de grote oorlogsschepen en de hedendaagse beroepsvaart moet altijd om de eilanden heen om daarna door een nauw kanaal naar Cartagena te kunnen komen. En dat is natuurlijk goed verdedigbaar... Arjen en Leif moeten nog een grote bazuka passen. Ziet er erg stoer uit.

Na al dit "oorlogsgeweld" gaan we naart het San Pedro Claver, waar we weer een mooie rondleiding krijgen in een kerk en veel horen van monniken en een priester die zich ontfermden over de slaven die door de galjoenen werden gebracht. Indrukwekkend allemaal. S middags bezoeken we nog een smaragdatelier en het Inquisitie paleis/historisch museum. Ook hier bestond ketterij en werden lichte vrouwen gewogen op een ..heksenwaag. Dus daarvoor hoef je niet naar Oudewater in Nederland.....

Na weer veel namen, jaartallen, tekeningen, maquettes ent etc gezien te hebben gingen we met een hoofd bomvol getalletjes, namen en jaartallen terug naar de Club Nautico . We laten Chris even lekker rondrennen en spelen met Julia, zijn grote vriendin. Wij hebben een nieuwe hoes voor onze bijboot besteld en de maker ervan komt even passen. En binnen drie dagen alles klaar.... De dagen tot de jaarwisseling zijn gevuld met meer bezoekjes aan de stad, we kopen korte broeken voor Arjen, makeup om in de San Blas eilanden te kunnen ruilen tegen andere waar en kopen een paar mooie T shirts van Cartagena. Leuk hoor om vol te houden met onderhandelen. Uiteindelijk hebben we 3 T-shirts voor 52000 pesos, dat is ongeveer 18 euro, terwijl de verkoper eerst een t shirt wilde voor verkopen voor 40000 pesos. Hoezo, marge!
Op oudejaarsavond gaan wij rond 23.30 uur naar de Club Nautico, samen met Chris. Hij weet niet wat er gebeurt, midden in de nacht uit bed, in het bootje en naar de kant.Het zal wel. Een uur lang kijkt hij met grote ogen om zich heen wat er gebeurt. Het vuurwerk is niet bijzonder maar toch is het even samen zijn met andere mensen wel erg leuk. Een paar dagen later varen we naar een eilandengroepje waar we minder wind afwachten voor de tocht naar de San Blas eilanden. Op deze plek, Islas Rosario, is het water weer erg helder en maakt Arjen de bodem van de boot weer schoon. En dat is hard nodig, twee weken Cartagena zijn erg slecht voor een schoon onderwaterschip..... Massaal vertrekken alle boten op woensdagmorgen richting San Blas. Wij varen op met Eva en Leif en hebben een goede tocht.
Helaas eerst weer eens 5 uur motorvaren maar daarna heerlijk gezeild. Bij het ochtendlicht zien we de San Blas eilanden, die als een streng langs de Panamese oostkust liggen. Rond acht uur laten we het anker vallen, benieuwd naar de mensen en de leefwijze van de Kuna Yala indianen, die hier wonen. Maar daarover meer in de volgende update....