Update 61: Rondreizen in Nieuw Zeeland - South Island

Datum: 11 april 2006
Locatie: Brisbane. Australie

Op rondreis (van ruim 5 weken) in Nieuw Zeeland, dat is onze volgende reis!. We besluiten voor ons vertrek daar naar toe de tent mee te nemen zodat we nog even snel een extra slaapzak moeten kopen, en opblaasbare kussentjes. Met volle tassen vertrekken we naar Brisbane international airport. We vliegen met Pacific Blue, en omdat we niet zeker zijn of op deze vlucht een maaltijd geserveerd wordt eten we op het vliegveld alvast wat patatjes. Lekker toch…. Achteraf goed want inderdaad kan je er wel een maaltijd krijgen maar daar moet voor worden betaald. Toch willen we natuurlijk wel wat in onze maag hebben en nemen we een maaltijd. Smaakt natuurlijk weer zoals al het andere vliegtuig eten. We landen op het vliegveld van Christchurch en na alle formaliteiten mogen we het land in. Appels moeten ingeleverd worden en onze tent wordt gecontroleerd op resten van aarde uit Ozzie. Ook hier zijn ze wat dat betreft erg streng met de quarantinemaatregelen. We landen rond middernacht en omdat het autoverhuurbedrijf ondanks eerdere afspraken de auto niet op dat moment kan afleveren brengen we de nacht door op het vliegveld. Echt comfortabel is het niet maar omdat we toch slaapzakken en kussentjes bij ons hebben kunnen we toch gewoon liggen en een paar uurtjes slaap pakken. Chris slaapt zelfs uitermate lang. S morgens worden we opgehaald en naar het autoverhuurbedrijf gebracht waar we een Toyota corolla mee krijgen. Onze bagage gaat er in en wij gaan Christchurch verkennen. Eerst kopen we wat broodjes bij een bakkertje en vragen direct maar waar de supermarkt is want we moeten natuurlijk wel wat te eten en drinken hebben. We komen met een aantal tassen vol met boodschappen naar buiten. We hadden dan ook niets meegenomen vanuit Australie. Ook kopen we nog een eenpitsgasbrandertje dat met kleine busjes met gas werkt , erg gemakkelijk. We lopen wat in Christchurch rond, besteden wat tijd in een winkelcentrum met een mooie speeltuin voor Chris. In de middag zoeken we een camping op. De campings in Nieuw Zeeland zijn totaal anders als die in Australie. Op de meeste campings is een grote gemeenschappelijke keuken, een gezamenlijke koelkast en voordeel is dat je er natuurlijk warm en droog kunt zitten bij slecht weer. In Australie is er soms een open keuken en altijd een barbecue of een grilplaat en dat ontbreekt in NZ weer. Op de eerste camping ontmoeten we een Nederlands gezin meteen tweeling van Chris zijn leeftijd. Het blijkt een trend te zijn op onze hele reis. We zijn in geen enkel land zoveel Nederlanders en Duitsers tegengekomen als in Nieuw Zeeland. We blijven een paar dagen in Christchurch en hebben er best lekker weer. Overdag zo rond de 24 graden, maar s nachts blijkt onze tent en slaapzakken een beetje aan de dunne kant en hebben we het toch koud. De volgende dag kopen we direct een paar dunne fleecedekentjes. Het blijkt dan ook maar 6 graden geweest te zijn. We bezoeken onder andere het Canterburry museum in Christchurch en de kathedraal. Na drie nachtjes in Christchurch gaan we zuidwaarts. We rijden naar Geraldine waar een soort nationaal park camping is. Het is een mooi plekje en we ontmoeten daar Nieuw Zeelanders die ons vertellen over de bezienswaardigheden op het South Island. De volgende dag breken we op na wederom een koel nachtje en doen wat boodschapjes en internet in de bibliotheek. Dat is altijd een prima plek om te internetten want dan vermaken Chris en een van zijn ouders zich mooi met boekjes lezen terwijl de ander de email afhandeld. We rijden door naar lake Tekapo, een bijzonder blauw meer . en dat komt door een rock flour, en dat ontstaat weer doordat de gletsjers rotsen verpulveren tot fijn stof. Dit stof komt in het water en gecombineerd met zonlicht wordt er een heel bijzondere kleur blauw zichtbaar. Wij hebben geluk, ook wanneer wij komen is het zonnig en helder en kunnen we genieten van de mooie kleur. Op de achtergrond zien we Mt Cook een van de hoogste bergen van NZ.

In het dorpje bij het meer informeren naar kampeerplekjes. Met de aanwijzingen die we van de eerder ontmoeten mensen komen we op een kleine camping aan. Alleen een wc en een klein wastafeltje voor de handen, that's it. Maar we vinden het een mooi plekje en vermaken ons er s middags aan het meer waar we alweer een Nederlands gezin tegenkomen. De volgende dag gaan we nog steeds met fraai weer naar Mt Cook, kijken bij het helicopterstation, waarvandaan je mooie rondvluchten kunt boeken. Wij rijden naar het dorpje hogerop de berg gelegen en bewonderen de massieve ijsmassa van de gletsjers uit dit gebied.

We rijden dezelfde weg terug en op weg naar een camping stopen we bij een zalmkwekerij en genieten s avonds van een heerlijk mootje verse zalm. Zo gaat het elke dag. Tentje opbreken inpakken en rijden. We zien erg veel onderweg en genieten van het mooie landschap. Het mooie van Nieuw Zeeland is dat je in een dag 3 of vier verschillende landschappen kunt zien. In Australie moet je daar soms dagen voor rijden! We rijden zuidwaarts en bezoeken Dunedin waar we drie nachten blijven. De eerste nacht kamperen we er maar het waait erg hard, zodat het extra zeiltje op de tent als een .. staat te klapperen en we er allebei niet van kunnen slapen. De wind maakt het ook nog eens erg koud. De volgende dag besluiten we een cabin te huren, zeker als we in de morgen een blik op de lucht werpen . Die is donkergrijs. Marry boekt snel een cabin (dat is een soort vakantiehuisje, soms de een wat luxer als de ander, maar de kachel is het belangrijkst.), Arjen pakt haastig de tent in en alles is nog net droog in de auto voordat het losbarst. S middags rijden we nog wel een stukje met de auto over het Otaga schiereiland, waar de enige land-albatroskolonie te vinden is. Tevens zijn hier veel pinquins,de zgn yelloweyeded pinguins en zeehondjes. Het is een mooi landschap ondanks de regen. De volgende dag gaan we met een bijzondere trein. Het is de Taieri Gorge railway train en et is een leuke excursie en erg de moeite waard. Chris is helemaal gek van treinen, neemt zijn kleine Thomas treintjes mee. De wagons zijn uit de jaren twintig en ondanks dat deze treinverbinding nu niet meer wordt gebruikt (behalve voor toeristen) , heeft deze verbinding in het verleden een grote invloed geleverd op de economische ontwikkeling in dit deel van de regio.

Vele Chinese arbeiders hebben aan de bouw van deze treinrails gewerkt en natuurlijk onder barre omstandigheden. Nu beheren nu veel Chinese families grote delen van het bosrijke gebied. De trein rijdt door de Taieri Gorge, over hoge bruggen door diepe valleien en door vele tunnels. Omdat het niet druk is mogen we uit de trein, over een spoorbrug lopen waarna de trein ons aan de andere kant weer ophaalt. Leuk. En we kijken terug op een mooi dagje uit. De dagen daarna gaat het verder zuidwaarts door een prachtig gebied, de Catlins, waar we mooie rotsformaties zien en watervallen. Veel te zien hier maar helaas werkt het weer niet mee. Het is ronduit koud. Zo'n 10 graden overdag en s nachts natuurlijk nog frisser. Dus we slapen in cabins. We bezoeken bijna het zuidelijkste puntje van Nieuw zeelands zuideiland, Bluff waar grappige plaatsnaambordjes staan.

De dagen erna gaan we richting het Fiordland, waar onder andere de Milford Sound ligt. Dit is een van de topattracties van Nieuw Zeeland en ook wij vertrekken s morgens vroeg voor een boottochtje over de Milford Sound. We hebben geluk met het weer, hier valt per jaar zo'n 7 meter regen, maar als wij er varen is het droog en zonnig. Een leuk en informatief tochtje. We zien nog zeeleeuwen en een paar leuke vogeltjes. De Milford sound doet ons erg denken aan de fjorden in Noorwegen en is dan ook op dezelfde manier ontstaan. De toplaag van het water is niet zout maar zoet en daardoor komen er in dit gebied bijzondere diersoorten voor. Omdat we zo vroeg zijn besluiten we ook nog een wandelingetje te maken naar de Hooker falls, allereerst een mooie rit daarna een leuke wandeling. Chris loopt zelfs het hele stuk omdat we steeds naar nieuwe bruggetjes zoeken en dat rails noemen.Ook zijn we onderweg gestopt bij een rotsformatie waar door het watergeweld mooie vormen zijn ontstaan in het zachte gesteente.

We bezoeken in het centrum van het Zuid eiland de plaats Queenstown, Erg fraai hier en we kunnen ons er iets bij voorstellen dat Lord of the Rings hierin de omgeving is opgenomen. Ruige bergen, snelstromende rivieren, verlaten stukken land…. Natuurlijk gaan er vele excursies om de diverse filmspots te bekijken. Wij rijden een mooie route en laten onze verbeelding de rest doen. Deze regio staat gekend om de outdoor activiteiten zoals Bungyjumping, wildwaterrafting, speedjets etc etc…. Vanuit Waneka vertrekken we dan naar de westkust, ook wel wetland genoemd vanwege wederom de vele regen die hier valt. Wat het rijden betreft, op de kaart staat een snelweg aangegeven ,maar meestal is dit echter een tweebaans weg. Op dit stuk ook nog eens een bergpas zodat er op sommige stukken niet harder dan 30 km p/u gereden kan worden. Inmiddels regent het hard maar we kunnen desondanks best genieten van het landschap. De kust aan de westkant is totaal anders, weinig strand en vele rotsen. We stoppen bij de Fox Glacier en gaan beurtelings even kijken. Chris slaapt en het is rotweer, regen, veel wind en guur. Gelukkig is het de volgende dag mooi weer en bezoeken we de Fransz Josef Gletsjer waar we na een korte wandeling een mooi uitzicht hebben. We krijgen er een beetje wintersportgevoel van..lekker. Een mevrouw maakt een foto van ons drietjes. Er is ook een professionele fotograaf die met een heel scala aan lenzen en filters foto;s staat te maken. Hij komt uit Amerika en is hier nu al 9e keer in 15 jaar.

Daarna rijden we verder naar Hokitika. Onderweg stoppen we en bezoeken een gallerie/museum met Maori-voorwerpen. Een schattig winkeltje is het eigenlijk. De eigenaressen komt uit Denemarken en heeft een zoontje van drie. En daar speelt Chris natuurlijk even fijn mee. Als we er weg gaan krijgt Chris van haar een hangertje van walvisbeen dat volgens de Maori traditie een goede en behouden reis betekend. Erg lief. In Hokitika gaan we naar het Holidaypark, Chris speelt met de huisjes en de kasteeltjes in de speeltuin. Later gaan we het dorp in en doen internet en email. In de tussentijd kopen Chris en Marry een kadootje voor Arjen zijn verjaardag….en we bezoeken een "jadeatelier". Ze vinden in de buurt namelijk jade, green stone genoemd en bewerken dat tot de originele Maorimotieven. Erg mooi maar zeer prijzig vinden we als we er even rondneuzen. We kopen in de aanbieding een stepje voor Chris. Natuurlijk moet die gelijk uit de doos en kan hij niet wachten om er mee te steppen. Toch moet er echt nog wel geoefend worden want het blijkt niet helemaal makkelijk te zijn…. Na Hokotika vervolgen w onze reis weer lqngs de westkust richting het noorden en komen aan bij de Punakaiki rocks, oftewel de pannenkoekenrotsen. We lopen langs alle mooie rotsen, Chris gaat op zijn step mee. Er zijn zelfs zogenaamde blowholes, waar de waterdruppels door de kracht van de golven naar boven worden geblazen. Leuk om te zien.

Na dit lekkere uitstapje rijden we verder en gaan meer naar het binnenland toe. We overnachten in Murchison en de dag erna vertrekken we naar het Golden Bay gebied. Dit ligt in de noordwestkant van het Zuideiland en is erg fraai. We bezoeken er een grot, rijden naar rotsformaties die op twee omgekeerde laarzen lijken en spelen in een speeltuintje met Chris. In deze buurt ook de Farewell Spitt een lange zandtong , die erg ver de zee insteekt en de baai als het ware omsluit. Veel schepen zijn hier in het verleden vergaan…ook bezoeken we nog bronnen,de Waikoropupu springs. Erg mooi en de helderste bron ter wereld…. Er word 14.000 liter per seconde door ondergrondse openingen in het meer "gepompd".Het is erg helder en omdat het rustig weer is en de zon schijnt zijn de kleuren erg fraai. Genieten weer dus….

Helaas hebben we niet de tijd om hier langer te blijven want ook dit is weer een mooi gebied. We overnachten nog in Nelson en Picton. We hebben we gelukkig weer heerlijk weer en kunnen lekker veel buiten zijn en genieten van mooie wegen , het mooie landschap en relaxte wandelingetjes in de dorpjes. We vertrekken daarna met de ferry naar het Noord eiland. De passage over Cook Strait is rustig, mooi weer en relaxed. Op naar het Noordeiland..waar we helaas weer te weinig tijd zullen hebben om te zien wat we willen zien……