Briefje van Chris 40

datum: 28 augustus 2005
locatie: Tonga

He he eindelijk weer een berichtje van Chrisseman. Zo noemen mijn mama en papa mij vaak. Ik wordt ook al zo'n grote man. Ik ben ook al bijna drie. Over een paar weekjes hoop ik heel veel kadootjes te krijgen. Maar ik klaag nu ook niet hoor. Ik heb het prima naar mijn zin zo met mijn mama en papa op de boot. We hebben weer heel veel eilandjes bezocht. Helaas kom ik niet zoveel kindjes meer van mijn leeftijd tegen maar ik kan me prima alleen vermaken. Op Tahaa was er wel een jongetje van mijn eigen leeftijd. Die woonde daar met zijn mama en papa en ik heb daar twee keer gespeeld. Hij had wel twee telefoons om mee te spelen en dat vind ik zo leuk. Ik hou de telefoon dan bij mijn oor en doe net of ik luister. Maar iets terugzeggen doe ik niet,,brr veel te eng. Op een ander eiland, Bora Bora, heb ik veel voorop de fiets gezeten bij mijn papa. We legden de dinghy neer bij een parkeerplaatsje en daar stonden allemaal mooie stenen poppen, die heten tiki's. Vind ik altijd leuk om te bekijken en aan te wijzen waar de neus is en zo! En ze hadden er ook mooie schelpen hangen zeg. Helemaal met parelmoer van binnen.

Toen we later naar een andere ankerplek gingen speelde ik veel op het strand met mijn bodyboard. Andere jongetjes hadden ook bodyboards en daar gleden ze mee langs de waterrand en dan sprongen ze erop. Nou dat heb ik eens even goed bekeken, het op mijzelf laten inwerken en de volgende dag probeerde ik het ook. Ik hou nu ook het bodyboard onder mijn buik en dan kan ik lekker drijven. Enne dat bubbels blazen vind ik nu gewoon erg leuk. Maar veel zwemles hebben we niet gedaan. Soms wel maar liever wil ik gewoon spelen. Heerlijk vind ik het om gewoon het water in te rennen en te spelen. En natuurlijk spelen mijn mama en papa ook vaak met mij op het strand of in het water. We zijn een hele tijd op Bora Bora geweest, wel bijna twee weken.

En toen gingen we weer zeilen. Het duurde weer bijna een week voordat we bij een eiland waren. Het was zo fijn om weer te kunnen lopen en rennen. Zwemmen bij de boot deden we daar niet omdat er ook haaien rondzwemmen. Op het eiland, Suwarrow, wonen John en Veronica. Ze zijn heel aardig. Ze hadden lekkere pannenkoekjes van kokos gebakken en ik kon kokosmelk uit de kokosnoot drinken. Heerlijk vind ik dat. We zijn met hun ook naar een eiland gevaren waar heel veel vogels waren. Tjonge zeg wat maken die een lawaai.

samen met mijn papa keek ik ernaar terwijl mijn mama de foto's maakte. Later hadden we een vuurtje gemaakt en gingen we eten. Maar het was een eind lopen hoor en ik zag allemaal zulk mooi koraal op het strand en lekkere waterpoeltjes dat mijn mama en papa steeds maar riepen Chris, kom nou. Uiteindelijk heeft mijn papa mij een heel eind gedragen. Mijn mama zegt dat ik te zwaar wordt en draagt mij alleen nog maar kleine stukjes. Als we naar de kant gaan moet mijn kleine kiepauto altijd mee. Kan ik gewoon lekker schelpjes scheppen of zand of andere vieze modderige dingen.

Het was op Suwarrow niet altijd mooi weer en mijn mama en papa hadden van een andere boot met kinderen allemaal filmpjes geleend. Nou dat kwam toch mooi uit. De regen tikte op het dak van de Bouskoura maar ik had een prima tijd. Kijken naar de 101 Dalmatiers en later ook nog naar een film van een muis. Stuart Little. En dat vind ik zo mooi. Hij red een vogeltje en vliegt in een vliegtuigje, rijdt in een autotje, echt heel gaaf. En nu..mijn mama en papa worden er een beetje gek van wil ik steeds een filmpje kijken. Ik vraag dan al: Mama, mag ik een filmpje kijken, voordat we gaan ontbijten. Daar krijg ik mijn zin niet in hoor. Want ik heb gemerkt dat ze die filmpjes voor mij hebben gekocht van die mensen. O ja ook nog wat, eten. Dat vind ik helemaal niet meer fijn. Ja, als mijn mama patatjes bakt van broodvrucht dan eet ik wel ,maar anders wil ik niet. En tegenwoordig proberen ze dat ik het zelf maar moet gaan eten. Ik vind het veel fijner om met mijn auto's te spelen als we eten zodat mijn mama of papa het in mijn mond moeten stoppen. Maar waar ik dan wel om vraag is snoep. Mijn mama zegt dat ik een snoepdoos ben en een slechte eter. En als ik kokos kan snoepen ben ik helemaal gelukkig. En op Suwarrow kon ik daar mijn hart ophalen. Veronica maakte de kokosnoten open voor mij en leerde mij de melk drinken direct uit de kokosnoot. Ze vond het ook fijn om met mij te spelen. vaak aten de grote mensen allemaal met elkaar op het strand en kon ik lekker kokos snoepen. Weet je mijn mama zegt dat je daar lekker vet van wordt. Met mijn mama en papa heb ik ook nog rond het eilandje gelopen en het was laagwater en ik wilde natuurlijk in elke plas stappen. Dat wandelingetje duurde alweer lekker lang..dat kan ik jullie wel zeggen. En na een paar dagen gingen we samen met Veronica en John weer naar een ander eilandje waar allemaal kleine vogels waren. Mijn mama en papa vonden het erg leuk, maar ik had na een tijdje wel gezien hoe die pluizebolletjes eruitzagen en speelde alweer met mijn kiepauto. Je kon wel heel dicht bij de vogels komen en een meneer hield zelfs een babyfregatvogel in zijn handen. En toen gingen we weer verder zeilen....de eerste dag ging lekker snel en mijn mama en papa dachten al..joepie maar een dag of vier zeilen. Nou dat werden er natuurlijk weer zes. En nu zijn we in Tonga en ook hier is het weer heel leuk. Ik speel met veel kindjes hier. We zijn al lekker veel weggeweest met de fietsjes en zien hier weer zoveel dieren. varkens, biggetjes, paarden, kippen hanen. Ik kan me weer helemaal uitleven. En natuurlijk ook weer heremietkreeftjes en krabben. En vanmorgen ben ik met mijn mama en papa naar de kerk geweest en het ging zo goed zei mijn mama. Ik heb bijna niet hardop gepraat. Beertje mocht ook mee en mijn mama had nog een paar boekjes meegenomen om in te kijken. Ik zat naast een meisje en liet haar steeds eventjes met mijn beer spelen,niet lang hoor want beertje wil ik altijd weer terug. Jullie zien wel weer ik heb een lekker leventje.Enne soms als ik de aandacht wil zeg ik tegen mijn mama: niet met papa praten mama..of niet meer lezen mama of kom maar mama/papa. Volgens mijn papa en mama ben ik al een grote vent........... Tegenwoordig kan ik ook uitslapen en verras die ouders van mij wel eens. Soms zijn ze dan toch al op voordat ik wakker wordt en dat vind ik zo raar. Uit mijn bed komen wil ik dan niet meer direct hoor. nee eerst even lekker liggen met mijn slaapzak aan..een bekertje melk ..een verhaaltje horen en lekker relaxed wakker worden.......

tot de volgende brief, kus van Chris

enne oma....herken je deze mand nog?