Briefje van Chris 43

Locatie: Maarssen, Nederland
28 december 2005

Ja jongens, jullie lezen het goed. We zijn nu even terug in Nederland. En dat is ongepland. Het zit zo, mijn opa is geopereerd aan zijn hart, de dokters hebben zijn borstbeen helemaal opengesneden en toen zijn we terug gekomen met het vliegtuig vanuit Australië. Ik vond dat wel mooi hoor, weer in het vliegtuig. Maar het duurde wel erg lang en de laatste paar uurtjes verveelde ik me een beetje. Maar ik werd goed verzorgd, had lekker een eigen stoel en ik vind zo wie zo vliegtuigen erg mooi dus het was voor mij wel een klein feestje. Gelukkig gaat het met mijn opa weer heel goed en hij is ook alweer thuis....

We waren in Australië lekker aan het rondtrekken. Na alle klussen die mijn mama en papa op de boot hadden gedaan in Brisbane vertrokken we met de boot naar Manly en daar ging de boot uit het water, en werd op de kant gezet. Oei dat was best een beetje spannend want de kraan was niet zo hoog en de boot werd maar net hoog genoeg opgetild. Mijn papa ging toen de boot eruit was de onderkant schuren en daar mocht ik niet bij zijn want dat is echte rommel die eraf komt. Mijn papa wordt daar altijd helemaal blauw van en lijkt dan net op een smurf....Maar mijn mama nam me in de tussentijd mee naar een leuke speeltuin, met een vuurtoren. En ze heeft daar zulke leuke foto's van maar helaas die komen niet in dit briefje. Nou toen de boot dan een paar dagen op de kant stond pakten we de auto in en gingen we op vakantie. Ik vond het zo spannend dat ik op de ochtend dat we weggingen alleen maar in de auto wilde spelen. Beertjes erin en wat speelgoed. Ik had gehoopt dat de hele achterbank vrij zou blijven voor me, maar helaas er moesten ook kussentjes mee en slaapzakken en toch ook wel wat kleren en zo...al met al zat de auto bomvol.

Na een paar uurtjes is het eindelijk zo ver. We vertrekken en zeggen dag tegen de Bouskoura. Papa stuurde de auto en we moesten even zoeken naar de goede weg. Onderweg kochten we lekkere broodjes en ik vond het super in de auto. Als ik moe ben dan zeg ik: "liggen mama" en dan legt mijn mama alle kussentjes op een stapeltje en dan kan ik toch gewoon in mijn stoeltje blijven zitten maar mijn hoofd ligt lekker en dan kan ik zo heerlijk slapen.... De eerste campingdag was erg leuk. We gingen niet zo ver....en s middags kwamen we op een camping aan. Mijn mama regelde een plekje en we gingen de tent opzetten. Dat was wel erg leuk hoor. En we waren vlak bij het strand dus dat was weer genieten. En het allermooiste waren natuurlijk weer de speeltuintjes.

Op de camping was het ontzettend leuk. Er waren veel kindjes en ook een heuse keuken met een grillplaat. Dus hebben we eens lekker gebarbecued. Genieten hoor. We zijn twee nachtjes op deze camping gebleven. De volgende rit ging naar een nationaal park. Het ritje duurde langer dan we dachten maar dat vind ik niet zo erg. We reden heel ver de bergen in, er woonden daar ook bijna geen mensen meer. Mijn mama had een kampeerplaats uitgezocht bij een waterval en we waren daar helemaal alleen. Nou ja alleen, er waren wel heel veel vliegen en die gingen zelfs op mijn gezicht zitten....hoe durven ze. Niet zo fijn. We wandelden nog naar een waterval toe. Leuk hoor, voor mijn mama en papa, maar dat wandelen is niet aan mij besteed. Ik vind het maar saai. We zijn maar snel teruggegaan en we hebben een spel gedaan bij de tent maar ik wilde veel liever spelen. S Avonds toen het schemerde kwam er een kangaroe vlak bij de tent. Mijn papa zag hem en we zijn met zijn allen gaan kijken. Leuk zeg! En in al die dagen kwam Sinterklaas 's nachts toch regelmatig langs om iets in mijn schoen te leggen. Een leesboekje over Bob de Bouwer met een cd, autootjes, een rescueset en wascokrijten, een schoolbordje. Al met al wisten die pieten me wel te vinden ondanks dat ik steeds ergens anders was. Maar die nacht in de bergen in dat nationale park was het wel erg koud. We sliepen allemaal slecht en waren de volgende dag vroeg wakker. Mijn mama en papa besloten toen maar verder langs de kust te gaan kamperen. We vertrokken dus maar weer richting kust. En dat was een goede beslissing. De volgende camping was echt aan het strand en er was ook een grote veranda. Er waren daar heel veel surfers die met hun surfboards echt goed konden golfsurfen. Het strand was super, vooral met laagwater. Samen met mijn mama en papa renden we heel wat voetstapjes weg en er waren daar allemaal leuke kindjes van mijn leeftijd. Dus veel plezier....

Er woont daar ook een kangaroe familie. Met een kindje kangaroe. Dat was leuk. Ik zag zelfs dat de kangaroe bij zijn mama aan het drinken was. En weet je we hebben ook eens een grote bui gehad en toen merkten we dat de tent doorlekte. We hadden alle luchtbedden maar op elkaar gelegd maar toch waren er een paar lakens nat geworden. Op die camping waren heel veel kindjes en ik had een goede vriend daar, Joseph. We speelden veel samen en natuurlijk was dat weer super. Samen op het strand, samen op de camping, samen met mijn auto's. Dat is erg leuk hoor om zo'n vriendje te hebben. Maar natuurlijk gingen we weer verder rijden. En op de volgende camping had ik weer een supervriendinnetje. Haar naam in Eva en ze is precies even oud als ik.We hadden natuurlijk weer veel lol, vooral toen we op het strand op de ruggen van onze mama's en papa's een paardenrace deden. Ik riep dan : hort paard en danste op en neer op hun rug en dan moesten ze heel hard kruipen. Het zand maakte een heel raar geluid als je er snel overheen ging. De volgende dag hebben we samen ontbeten en in de boom geklommen en daarna weer naar het strand. Super. Ook hier renden we weer op het strand. Maar Eva ging s middags weer naar huis en wij gingen ook weer verder.

Naar een plaats met een supermarkt, want we hadden na een week wel weer eens boodschapjes nodig. Mijn papa controleerde later in een wasserette de e-mails en toen las hij dat opa een grote operatie nodig had. Dat was schrikken voor ze hoor. We gingen toen maar naar een camping vlak bij zodat mijn papa en mama s avonds snel naar de telefooncel konden lopen. Ik vond het een prima camping want er was een super speeltuin bij. En aan het eind van de middag zei mama tegen me: "Chris kom op je gaat in bad". "Nee Nee", zei ik natuurlijk want daar had ik geen zin in. Maar toen ik erin zat kon ik zo fijn spelen en wilde ik er niet meer uit. De volgende morgen vertelde mijn mama dat we gingen inpakken en dat we diezelfde dag met het vliegtuig naar Nederland zouden gaan, zodat we opa konden opzoeken. Op het vliegveld kon ik me best vermaken met een speelhoekje en er was ook een televisie met leuke filmpjes. En toen moesten we onze stoelen opzoeken in het vliegtuig. Nou spannend hoor. Eerst zat ik bij het raampje maar toen het donker werd zat ik lekker tussen mama en papa in. Van een meneer kreeg ik nog een zakje met mooie speeltjes erin. Kleurpotloodjes een hondje en een boekje met allemaal puzzeltjes over hondjes. Maar die waren nog veel te moeilijk voor me. Ik sliep lekker in het vliegtuig. Mijn hoofd op mama's schoot en mijn voeten op die van papa. Lekker onder een dekentje en met een kussentje vond ik het best prima. In Nederland was het wel een heel stuk kouder zeg. Ik heb nu steeds dikke truien aan en ook een muts handschoenen een sjaal en een jas. Gelukkig had ik mijn klompen al meegenomen met kamperen want die heb ik nu steeds aan. Ik vermaak mij best zo met al mijn neefjes en nichtjes. Ik heb er ook zoveel. Ik mocht zelfs samen met Maaike, mijn nichtje een ochtendje mee naar de speelzaal. Tjonge wat hadden ze daar een geweldig speelgoed. Ik merkte niet eens dat mijn mama en tante Inge weg gingen.

Er staat een mooie kerstboom in huis, en we hebben bijna met de hele familie kerst gevierd. Mijn nieuwe neefje en nichtje heb ik ook al ontmoet want ze kwamen allemaal met de kerst. En met zijn allen aten we aan een apart tafeltje en vooral het ijsje toe met snoepjes was erg lekker...

En de dag na kerst toen sneeuwde het. En nu wil ik steeds een sneeuwpop maken, maar ja daar ligt niet genoeg sneeuw voor. Misschien nog later deze week. Ik vind het wel geweldig hoor die sneeuw maar het is toch wel erg koud...

Over een paar dagen komen de knallers volgens mijn mama en daarna mag ik weer samen met mijn mama en papa een lange tijd in het vliegtuig zitten omdat we dan weer terug gaan naar Australie. Dus tot mails maar weer en wie weet waar mijn briefjes volgend jaar allemaal vandaan gaan komen........