Zonnepanelen, Windgenerator, Zware dynamo met super regelaar

Regelmatig krijgen wij vragen over onze stroomvoorziening.

Hieronder enkele recente vragen: Let op: Tips over aansluiten en knutselen op eigen risico: we aanvaarden geen aansprakelijkheid!!!!!.

We dachten dat het misschien een leuk idee is om dit onder tips voor onderweg op te nemen.

Zonnepanelen

Bij ons houden de zonnepanelen de boel voor 97 % op pijl.
We hebben totaal 3 panelen.
1 paneel op de dubbele achterstagen
2 panelen op de reling die kantelbaar en inklapbaar zijn.


Als de zon op alle drie de panelen schijnt komt er ongeveer 9 ampère vrij. Wij hebben veel ampère meters gemonteerd zodat we per “leverancier” kunnen overzien wie wat levert. Echter doordat de accu's weerstand hebben komt dit er never nooit in. Mijn ervaring is dat er bijvoorbeeld 3 ampère aanbod is er maar 50% maximaal ingaat. Nu is het zo dat bij ons de accu's altijd voor 90 tot 95% geladen zijn. De regel dat er dus maar max. 50% ingaat schijnt volgens een mede cruiser normaal te zijn maar ik vind het altijd zonde. Je kunt er je koelkast (bij ons 12 ampère) dus niet op laten draaien. (wij gebruiken de vriezer als koelkast deze trekt 2 a 3 ampère en laat ik maar een paar uur per dag aan.)

De regel is dan ook: (bij accu's die redelijk vol zijn en blijven) om er 1 ampère in te krijgen moet je er 2 aanbieden.

Er uit gaat snel, er in geeft hoofdbrekens.

Dan over de panelen zelf.
De drie panelen zijn aangesloten op een 20 ampère relaar van BP. Mooi en intelligent apparaat dat instelbaar is en perfect werkt.
De 2 panelen die op de reling staan zijn van BP. Volgens de advertentie zouden dit daglichtpanelen zijn die zelfs tot in de late avond stroom zouden leveren. Dit is onzin en eigenlijk een vorm van oplichting. Alleen als de panelen de volle zon pakken leveren ze wat op. Staat er een streepje schaduw op van bijvoorbeeld een lijntje of een achterstag dan gaat de opbrengst van 3 ampère terug naar 0,5 ampère. Je kunt gerust de goedkopere uitvoering van de BP zonnepanelen kopen.
Het paneel op de achterstag staat verkeerd gemonteerd. Deze zou kantelbaar en keerbaar richting de zon moeten zijn. Echter dit paneel is loodzwaar en deze klus beginnen wil ik eerst nog een jaartje uitstellen of ik wacht gewoon tot hij overlijd wat dit paneel is al 13 jaar oud.
Wij houden met de panelen en laag stroomverbruik tot nu toe de accu’s op 90 tot 95%. In deze ladings toestand gaan de accu's jaren mee. Zakken we verder dan gaan we of vaak weer verder en laadt de schroefasdynamo.


Windbugger

Blijven we wat langer liggen en is de ladingtoestand richting de 90% dan hangen we de niet gereguleerde windmolen op aan een lijntje. Deze hangt aan een lijn van af de mast naar de punt van de boot naar beneden en met een lijntje van af de windbugger naar de anker lier. Beter ophangen kan wel maar doe ik zelden omdat dit extra ophang en verwijder werk is. Als de windmolen draait zorgen we er altijd voor dat er verbruikers aan staan omdat er geen regelaar op zit. (Als de accu's vol zitten gaat hij dus niet druppelen op 13,8 volt maar schiet door naar 16,8 volt. Levens gevaarlijk voor accu's dus. Ik had de windbugger eerst aangesloten op de regelaar van het zonnepaneel. Werkt op zich goed (kon ook volgens de fabrikant) echter, volgens Wim van de Dulcibella, kan dan de interne stroom in de windmolen het apparaat verbranden. Ik heb hem maar weer van de regelaar afgehaald en rechtstreeks aangesloten.

Volgens opstapper Hein is dit een geweldig apparaat omdat hij echt goed werkt (bij 10 knopen wind tussen de 0 en 5 ampère) in tegenstelling tot andere en maakt hij absoluut geen herrie. De meeste cruisers gebruiken een air marine die goed werkt maar meestal niet aanstaat omdat men gek wordt van de herrie. Je denkt minstens dat er windkracht 12 staat. Je bemanning slaapt niet lekker en wordt er onrustig van. Ook de gemodificeerde uitvoering maakt verschrikkelijke herrie. Je wordt er niet vrolijk van. Ik meen dat de Esperanza een ampair heeft die ook geen herrie maakt, een ingebouwde regelaar heeft en lekker 24 uur per dag laadt. Bovendien heeft Han dat ding fantastisch mooi laten monteren in combinatie met een radar en een zonnepaneel)



Zware dynamo met super regelaar

Een zware dynamo met super regelaar op je motor. Ga eens met de Dulcibella praten als die terug is. Professioneel laten monteren op een nog bijna nieuwe motor van 2 jaar oud.
Gevolg: accu's opgeblazen. Door de zware weerstand op de poelie, is de poelie van de motor naar 1 kant getrokken. Consequenties: Olie lekkage en hij had uiteindelijk totale motor revisie nodig en aan het eind van het verhaal nu een nieuwe motor.
Advies ANWB: zie artikel accu's die doorladen: werken perfect!! (Sommige cruisers zijn er overigens wel erg tevreden mee.)
We zijn nu een jaar onderweg en als wij meer dan 5 uur de motor hebben laten draaien voor stroom is het veel. Als we dat deden was dat 1 voor de stroom en 2 voor het warme water in de boiler wat wij een grote luxe vinden.

Ons advies: oude dynamo laten zitten. Wachten tot die kapot gaat. Je kunt altijd ergens wel (mits je in de cariebe blijft)wel een nieuwe dynamo kopen. Gebruik het geld van de dynamo voor zonnepanelen. Wind generator is een aanrader. (Het argument om geen windmolen te kopen omdat je altijd in een beschutte ankerbaai ligt is ten dele waar. Onze ervaring is dat je toch regelmatig verkast naar een andere ankerplek waar het wel waait.